tiistai 25. helmikuuta 2014

Ruokaremppa


Näitä mie opettelen syömään

Minun täytyy paljastaa jotain: olen ruokakummajainen. Siksi ruokaremppa on erittäin suuressa osassa projektiani.

Olen elänyt lähes koko elämäni pelkillä hiilareilla! Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ruokavalioni on ollut viljaisa ja järrrrkyttävän yksipuolinen. 
Lämpimiä aterioita en syönyt lainkaan, ellei puuroa ja keitettyjä makaroneja lasketa. Pääasiassa olen syönyt vain ja ainoastaan leipää ja weetabixiä.
Tämä saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta on aivan totta. Ei lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä tai juustoja. Ainut hyvä puoli koko asiassa oli se, etten näin ollen ole syönyt myöskään mitään roskaruokaa. En ole siis koskaan herkutellut hampurilaisilla tai pizzoilla.



Viime vuosina tilanne ei ole enää ollut aivan näin paha. Olen laajentanut ruokavaliotani jauhelihalla. Nykyisin pystyn siis syömään myös lihapullia, jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa ja lasagnea (ilman juustoa). :D Olen maistanut kaksi kertaa kanaakin, mutta se maku ja etenkin koostumus saa minut yökkimään. Kala voisi ehkä olla minulle helpompi pala purtavaksi.


Äitini ei ole ollut mikään ruoanlaittaja, eikä myöskään koskaan opettanut minua maistamaan uusia makuja. Lapsena sain siis syödä juuri sitä mitä halusin ja minun tapauksessani se oli leipää sekä suklaavanukkaita. Olen siis aina ollut armottomassa sokerikoukussa.
Ajoittain olen syyllistänyt äitiäni tästä kaikesta, mutta hänellä on oma puolustuksensa. Tarina kertoo että isoveljeni pakkosyötti minulle kerran Tabascoa ja näin ollen traumatisoi minut pahasti. Olin tuolloin vielä pieni taapero, joten tapahtuneen jälkeen sain luvan kanssa syödä vain ja ainoastaan tuttuja ja turvallisia makuja. Ja sille tielle jäinkin.




Olen kärsinyt tästä ongelmasta koko ikäni, eikä uusiin makuihin totutteleminen ole todellakaan helppoa enää näin aikuisiällä. Muistan lukeneeni jostain että aikuisella uuteen makuun tottuminen vaatii jopa 25 yritystä. Lapsella vain 10-15.
Omat lapseni olen kyllä opettanut syömään monipuolisesti, joten tämä vahinko ei pääse kiertämään.

Näitä asioita on vaikeaa ja noloa selittää ulkopuolisille, mutta toivottavasti nyt edes joku ymmärtää mistä tässä on kyse. En ole nirso ja vaikea tahallani.

Ja nyt olen kuitenkin päättänyt opetella syömään terveellisemmin. Haluan saada ruokavaliooni ainakin jotain vihreää ja rutkasti lisää protskuja. Myöskin hyviä rasvoja tarvitsen.
Joten ne pari kurkunpalaa lautasen reunalla on jo hyvä alku minulle ;)

Ja koska tavoitteenani on myös pudottaa painoa, syön päivässä 1500 - 1700 kcal.

18g cashewpähkinöitä = 103 kcal


Tästä tää lähtee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti